Vizita la Universitatea Catolică din Leuven

În perioada 6.10.2014-10.10.2014 o echipă formată din trei experți în cadrul proiectului care au participat la o întâlnire de lucru la Universitatea Catolică din Leuven, Belgia.

Membrii echipei au fost următorii:

  • prof. univ.dr. Doina Dănăiață – expert pe termen scurt în cadrul proiectului INOVMAN;
  • conf. univ. dr. Valentin Munteanu – expert pe termen lung – coordonator implementare specializare Management în cadrul proiectului INOVMAN;
  • conf. univ. dr. Luminița Hurbean – expert pe termen lung – expert platforma educațională în cadrul proiectului INOVMAN;

INOVMAN_KUL4 IMG_1101 INOVMAN_KUL2IMG_1090

Universitatea Catolică din Leuven (KUL – KU Leuven) este o universitate belgiană (flamandă) de tradiţie, fiind fondată în 1425, creată în conformitate cu tradiţia medievală de îmbinare a valorilor religioase (catolice) cu cele dedicate cunoaşterii. Astăzi, KU Leuven oferă studenților săi o educație academică şi profesională bazată pe cercetare de înalt nivel, cu scopul de a-i pregăti pentru asumarea responsabilitățile lor sociale.

KU Leuven este formată din trei grupuri academice majore: Ştiinţe Sociale şi Umane (cu 8 facultăţi), Ştiinţe Tehnologice şi Inginerie (cu 5 facultăţi) şi Ştiinţe Biomedicale (cu 3 facultăţi). Facultatea vizitată a fost Facultatea de Economie şi Business.

La KU Leuven îşi pregătesc cariera profesională un număr de 41.255 studenţi (2013), pe cicluri de studii repartiţia fiind următoarea: 45% licenţă, 36% master, 11% programe doctorale, 8 % alte tipuri de pregătire (inclusiv de tip long – life learning). Oferta educaţională a universităţii: 57 cursuri la programe de licenţă (55 în limba olandeză şi 2 în limba engleză), 256 de programe de master (181 în limba olandeză, 75 în limba engleză, 2 în franceză şi 1 în spaniolă), alături de 8 programe Erasmus Mundus, deservite de un număr de 10.255  persoane, din care 6.527 cadre didactice titulare, 357 cadre asociate şi 3.371 personal administrativ. Activitatea de cercetare este realizată de echipe de cercetare care cuprind 1022 de cercetători principali (full-time), 1067 de cercetări post-doc (din care 36 % internaţionali), 4590 studenţi doctoranzi (din care 39 % internaţionali), bugetul anul al cercetării (2013) fiind de 365 milioane EURO. Universitatea a conferit în anul academic 2013/2014 625 de titluri de doctor, fiind implicată în crearea, de-a lungul timpului, a 98 de companii de tip spin-off.

Scopul vizitei de lucru a fost analiza programelor similare cu cele ale specializărilor Management și Economia Comerțului, Turismului și Serviciilor, care fac obiectul proiectului IMOVMAN.

Analiza curriculară a fost realizată din trei perspective: a) concepția curriculară, b) proiectarea curriculară și c) implementarea curriculară. În cadrul vizitei de lucru au fost analizate următoarele:

  1. Aspecte generale ale programului de studiu
  2. Analiza planului de învățământ
  3. Analiza fișei disciplinei
  4. Practica de specialitate
  5. Program de tutoriat pentru studenți
  6. Inserția activităților nonformale
  7. Valorificarea experienței practice a studenților
  8. Modalităţi de selecţie a studenţilor şi de finalizare a studiilor
  9. Observarea unor activități didactice (prelegeri, cursuri practice și activități nonformale)
  10. Evaluarea cadrelor didactice
  11. Evaluarea programului de formare
  12. Marketingul programului de formare
  13. Oportunități de colaborare pe termen mediu și lung

Analiza fiecărei problematici, prezentată sintetic mai sus a fost realizată în detaliu, urmărindu-se respectarea tuturor indicațiilor și a recomandările din cadrul metodologiei „Metodologie pentru analiza programelor similare în cadrul vizitelor internaționale” , elaborată în acest scop.

În urma vizitei de lucru membrii echipei au realizat un raport detaliat în care au prezentate informații cu privire la fiecare element supus analizei.

Rapoartele realizate au fost prezentate în cadrul ședințelor de proiect iar recomandări de implementare ale unor bune practici din cadrul Universității Catolice din Leuven urmează să fie prezentate în cadrul workshop-ului 2 ce se va desfășura în data de 26.11.2014 și apoi implementate în cadrul celor două specializări supuse inovării:   Management și Economia Comerțului, Turismului și Serviciilor, din cadrul Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor Timișoara.

 

Timișoara, 12.11.2014